Na een korte onderbreking zijn we weer onderweg

Na een onverwachte onderbreking zijn we inmiddels weer terug gekeerd naar Azië. Voor we vertrokken hebben we zo’n 3.5 week samen met Mandy door Thailand getrokken. Daar genoten we van alle mooie plekken die we samen met haar bezochten. Maar ook van de scooter ritjes en de luie dagen. Inmiddels hebben we Thailand achter ons gelaten en lees je hieronder meer over de afgelopen maand.

Drie weken Nederland

Nadat we het treurige nieuws kregen over het overlijden van Jeff’s opa hebben we 2 retour tickets geboekt naar Nederland. We waren met zijn 3e in Pai en toen begon het geregel met de verzekering. Gelukkig kreeg ook Mandy vrij snel te horen dat ze dezelfde vlucht als ons mocht boeken.
De eerste week stond in het teken van de begrafenis en het afscheid van opa. De daarop volgende weken hebben we familie en vrienden bezocht en genoten we niet alleen van lekker eten en drinken maar ook van de lekker ruikende was en het shoppen in een supermarkt die alles heeft wat je nodig hebt!
Het was heerlijk om iedereen weer even te zien en het voelde alsof we niet weg waren geweest. Al begon het na 2 weken wel weer te kriebelen om terug te gaan naar de warmte. Want om eerlijk te zijn: de kou is een van de dingen die we totaal niet gemist hebben, ondanks het heel leuk was om een paar dagen sneeuw mee te pakken.
De tijd is voorbij gevlogen en het was weer tijd om afscheid te nemen van iedereen.  Dus na een dikke kus en knuffel stapten we weer met heel veel zin het vliegtuig in. We hadden een lijnvlucht, dus in 11 uur vliegen stonden we weer aan de andere kant van de wereld in Bangkok (ook dat voelde alsof we nooit weg waren geweest!).

Chinees nieuwjaar in Bangkok

Twee dagen Bangkok stonden op de planning. Na het nieuws over de ernstige smog lucht en scholen die daardoor gesloten werden, maakten we ons toch wel lichtelijk zorgen. We besloten het rustig aan te doen wat een prima plan was omdat we, weer, een enorme jetlag hadden. Dus nadat we gearriveerd waren zijn we gaan slapen en de volgende dag Chinees nieuwjaar gaan vieren. Met de mondkapjes in de aanslag reden we richting China town nieuwsgierig naar alle festiviteiten. Eenmaal aangekomen volgden we de massa mensen die op de been waren. Grote groepen Chinezen, Thaise mensen en toeristen liepen richting de hoofdstraat. Daar zat iedereen al te wachten op de stoep dus gingen we er maar braaf naast zitten. Na ongeveer anderhalf uur wachten in de schaduw kwam er eindelijk wat beweging en zagen we drie open busjes in een rijtje aan komen rijden. Vol verwachting bleven we zitten terwijl de busjes voorbij reden. We stonden dan ook raar op te kijken toen opeens iedereen opstond en iets anders ging doen. He?! Er zou nu toch een drakenparade langskomen?
Het bleek dat we een anderhalf uur hadden zitten wachten op busjes waar de prinses in werd vervoerd en niet op de parade met draken zoals we dat verwacht hadden. Het was hilarisch om de blikken van andere westerse toeristen te zien. Iedereen had een verbaasde blik in zijn of haar ogen. We hebben hier zo hard om moeten lachen! Gelukkig hadden we alle tijd en zagen we, nadat we een ronde gelopen hadden, een timetable ophangen. Hieruit bleek dat er later op de dag nog drakenoptocht was. Check hieronder de foto’s!

Aankomst Filipijnen

De eerste indruk van de Filipijnen is dat het een prachtig land is waar we ons gemakkelijk verstaanbaar kunnen maken. Ze spreken hier heel goed Engels en het zijn erg lieve mensen. Het eten is niet super, veel gefrituurd maar gelukkig is er ook genoeg verse vis.
We zijn eigenlijk heel snel doorgereisd richting Malapascua, een kleine eiland ten noorden van het eiland Cebu. Hier zijn we heen gegaan om een paar duiken te maken met Voshaaien en Witpunt haaien. Dat was super leuk en we hebben zoveel nieuwe vissen gezien. We hebben dus nog steeds geen spijt van onze duikcertificaten!
Op dit moment zijn we in Moalboal, bekend van het zwemmen met schildpadden en de grote groepen sardientjes die je kunt aanschouwen vlak voor de kust. We verblijven in een zogenaamde Nipa hut op nog geen minuut lopen van de zee. Dat zijn eigenlijk heel simpele hutjes gemaakt van bamboe met een bed erin en een compact badkamertje. Het weer is hier heerlijk dus heel eerlijk gezegd hebben we ook niet heel veel meer nodig omdat we zoveel buiten zijn. De afgelopen dagen hebben we heel veel tijd al dobberend op de zee doorgebracht. Met ons snorkel masker op, opzoek naar schildpadden. En wat is het toch prachtig om op deze manier van de onderwater wereld te kunnen genieten. Het water is hier ondiep waardoor de kleuren van het koraal en de vissen nog beter zichtbaar zijn dan met duiken. Dus we houden de snorkel maskers nog even in de aanslag.

Planning

De komende weken gaan we rondreizen met de ouders van Femke. We zullen ze in Manila van het vliegveld oppikken om vervolgens richting Palawan te vliegen. Palawan is al verschillende keren uitgeroepen tot mooiste eiland van de wereld. We zijn dus erg benieuwd wat ons te wachten staat. Hier hebben we een paar dagtours gepland en gaan we een 4 daagse expeditie doen van El Nido naar Coron. Hier zullen we op verschillende onbewoonde eilanden slapen en van prachtige zonsondergangen genieten. Net zoals bij Expeditie Robinson!
Verder gaan we nog richting Bohol om de spookdiertjes te zien en sluiten we af in de jungle.
Als we de ouders van Femke weer uitzwaaien blijven wij nog een week in de Filipijnen voor we door gaan richting Sri Lanka en de Malediven.

2 comments

1. Linda | travellersoftheworld 20 februari, 2019 at 10:12 Beantwoorden

Leuk dat jullie weer onderweg zijn! Wij hebben onze wereldreis op ongeveer hetzelfde moment door dezelfde reden moeten onderbreken. Wij waren net 2.5 week in de Filipijnen toen mijn opa overleed. Wij konden gelukkig snel terug naar Nederland en zijn daar 2.5 week geweest. Nu zijn we in Australië (waar we anders ook op dit moment zouden zijn). Onze Filipijnen reis afmaken zit er helaas niet meer in, maar het was ons land totaal niet, dus we zitten er niet mee. Ben benieuwd hoe jullie het gaan ervaren! Wij vonden het vooral druk qua toeristen (vooral op palawan), eten niet te eten, slechte prijs kwaliteit verhouding bij accommodaties en niet zulke spraakzame mensen

• 20 februari, 2019 at 10:53 Beantwoorden

Hee Linda, Jullie ook gecondoleerd met dit verlies. Jammer dat de reis door Filipijnen tegenviel voor jullie. Voor ons voelt Filipijnen tot nu toe als een verademing. We kwamen zelf uit Thailand, waar het voor ons gevoel nog drukker was dan dat we tot nu toe hier meemaken. Maar nog niet op Palawan geweest. Eten is inderdaad niet bepaald lekker, haha. Maar wel ontzettend fijn dat iedereen goed Engels spreekt.
      Alle taxi’s rijden gewoon op meter. Geen gedoe met prijsonderhandelingen of wachten op een taxi die wél op meter rijdt. Palawan, de El Nido naar Coron expeditie en Bohol staan komende weken nog op het programma.
      Veel plezier in Australië!