Van eiland hoppen in de Filipijnen naar rondcrossen in Sri Lanka

Het is weer een tijdje geleden dat jullie verhalen uit ons persoonlijk reisdagboek gelezen hebben. We kregen bezoek en we hadden het een en ander op de planning staan. Daarbij staan de Filipijnen nou ook niet zo bekend om het beste internet. Maar in de tussentijd is er veel gedaan, hebben we veel gezien en hebben we bezoek uit Nederland gehad. We hebben daarom veel te vertellen, wat jullie allemaal in deze blog van ons reisdagboek kunnen lezen.

Visite

Anderhalve maand geleden arriveerde de ouders van Femke in Manilla. We haalden ze op van het vliegveld en na 1 nachtje in de drukke hoofdstad te hebben doorgebracht gingen we richting Palawan, meerdere keer bekroond als mooiste eiland van de wereld. Voor Jacques en Marianne meteen de vuurdoop want er was maar heel minimaal water in het hostel waar we sliepen (wel ieder een privé kamer). Dus douche en de wc doorspoelen was niet altijd vanzelfsprekend. Gelukkig maakten we veel uitstapjes en dagtours waardoor we niet vaak in het hostel waren. Daarbij hebben we geprobeerd om een mooie reis te plannen met afwisselend drukke steden en afgelegen hotelletjes/guesthouses om toch lekker wat rust te pakken tussen het reizen door.

Uitstapjes

Op de planning in Palawan stond o.a. de ondergrondse rivier, Honda Bay en de 4 daagse expeditie van El Nido naar Coron. De eerste twee tours waren best wel toeristisch maar echt de moeite waard. De ondergrondse rivier, wat tot de 7 natuurwereldwonderen behoort, was indrukwekkend. We werden met een zwemvest aan en een audioguide in de oren in een klein bootje geplaatst om vervolgens een grot in te gaan. In de grot moest het helemaal stil zijn en alleen de bootman mocht af en toe wat vertellen. De grot was op sommige plekken tot wel 60 meter hoog en pikdonker. De complete duisternis werd helemaal goed merkbaar op het moment dat de bootman zijn zaklamp uitdeed. Ook werd ons meerdere malen verteld dat wanneer we naar boven keken niet onze mond open mochten doen omdat de kans dat er een vleermuizen in je mond poept aanwezig was. Na ons verwonderd te hebben over de ondergrondse rivier en het kleine mangrove tourtje vooraf werd er nog even een hilarische fotoshoot gedaan op het strand. Zie hieronder het resultaat!

Oranje vestjes
Mangrove tour
Underground river
Cheese
Beach
Buhay Isla boot
Duiken van Buhay Isla boot
Beach volley

Van de expeditie heeft Jeff een prachtig filmpje gemaakt. Die zegt meer dan we met woorden kunnen uitdrukken. Het was een fantastisch avontuur met snorkelen, lekker eten, boekjes lezen, onbewoonde eilanden bezoeken, witte stranden, blauw water en een stralende zon. We hebben er met zijn vieren (en de andere 5 gasten) enorm van genoten!

Manier van reizen

Zoals ik al aangaf hebben we een reis gepland waarbij we Femke’s ouders vooral wilde laten zien hoe wij reizen. Van de do it yourself tourtjes tot het gebruik van openbaar vervoer en de leuke afgelegen en minder toeristische plaatsen bezoeken. Zo kwamen we bijvoorbeeld uit bij het hotel van ‘onze Albert’. We werden afgezet met de bus in het centrum van de stad om vervolgens nog eens een dik uur met twee driewielers naar een hangbrug gebracht te worden. Die was inderdaad zo gammel als hij eruit zag en nadat we dit obstakel hadden overwonnen met onze zware tassen kwamen we uit bij de volgende uitdaging; een straatje met los zand en na enige navraag bleek dat we nog wel zo’n 15 minuten moesten lopen naar het guesthouse. Uiteindelijk is Femke alvast vooruit gelopen om een andere driewieler te regelen die ons naar het hotel kon brengen over de zandpadjes. Uiteindelijk was het de moeite meer dan waard en hebben we 3 dagen kunnen genieten van een privéstrand waar nauwelijks toeristen waren.

Andere eilanden

De laatste 1,5 week hebben we doorgebracht op de eilanden Cebu en voornamelijk Bohol. Waar de grootste bezienswaardigheden de Chocolate Hills en spookdiertjes zijn. We huurde een dag een auto met chauffeur en die bracht ons eerst richting de Chocolate hills die nu mooi groen waren maar hun naam eigenlijk danken aan de bruine kleur die ze krijgen door verdorde boom blaadjes. Volgende stop waren de spookdiertjes die echt te schattig waren. Zo klein als een vuist zaten ze verscholen onder grote bladeren. Heel lief hoe ze onschuldig uit hun veel te grote oogjes kijken. Hieronder de foto’s.

Pap en mam
Chocolat hills
Sunset
Spookdiertje
Paddle board
Market
Sunset

Verder kun je er lekker aan het strand liggen en verbleven we in een soort van jungle hutje. Waar pap en mam iedere dag bezoek kregen van een Gekko die een cadeautje (in de vorm van een drolletje, haha!) op hun bed achterliet.

Al met al, de weken zijn voorbij gevlogen en wat hebben we een plezier gehad. Het was niet alleen gezellig om samen uitstapjes te maken en lekker bij te kletsen maar ook de glaasjes wijn en potjes UNO waren een groot succes.

Vervolg

Na afscheid te hebben genomen van Femke’s ouders verlaten we zelf ook Bohol en nemen we de boot richting Siquijor. Waar we een scootertje huurden en het hele eiland rondgesjeest hebben. Nog even voor de laatste keer genieten van de prachtige Filipijnse strandjes met mooie zonsondergang en watervallen voor we het vliegtuig nemen naar Sri Lanka.

Inmiddels zijn we alweer 1,5 week in Sri Lanka en moeten we nog steeds een beetje wennen aan de temperatuur hier. Waar het in de Filipijnen goed te doen was met 35 graden en een lekker zeebriesje is het hier vaak windstil en enorm benauwd. Maar dat mag natuurlijk de pret niet drukken. Na aankomst in Colombo zijn we direct naar Negombo gereden om daar ons vervoer te regelen voor de komende weken.

Tuktuk rijden

Vanuit Negombo regelen we een tuktuk als vervoer voor de komende weken. Dat was verbazingwekkend makkelijk te regelen. Vanuit het verhuurbedrijf werd er voor ons een tijdelijk Sri Lankaans rijbewijs aangemaakt en de volgende dag reden we rond een uur of 1 al richting het zuiden. Jeff heeft nog een kleine training gehad, want het besturen en schakelen van een tuktuk is toch net even iets anders dan een auto of een brommer. Maar het gaat heel goed en we hebben zoveel lol aan het rijden met dit gekke karretje! Het is echt weer luxe om overal te kunnen stoppen.

In eerste instantie hebben we afgesproken de tuktuk voor 18 dagen te huren maar dit gaan we waarschijnlijk verlengen aangezien we 4 weken in Sri Lanka hebben.

Safari

Op dit moment zijn we in het binnenland en hebben we de stranden in het zuiden achter ons gelaten. De wegen zijn hier veel minder druk en we kunnen lekker doorrijden. Eergisteren hebben we een safari in Yala National park gedaan en zoveel geluk gehad met het zien van 2 luipaarden. We hebben de smaak van de safari’s zo te pakken dat we vandaag nog een safari gaan doen. Dit keer in Udawalawa National Park waar we de olifanten van dichtbij kunnen zien.

Hierna vertrekken we richting Ella en gaan we hiken. Eens kijken of we nog een beetje fit zijn…