De grens over naar Kirgizië

Het is weer tijd voor een nieuwe update. We zijn nu 19 dagen weg.
Lees hieronder meer over de afgelopen week!

Plannen zijn gewijzigd

Nadat we in Almaty ons verblijf met 4 dagen hebben verlengd komen we tot de conclusie dat we beter verder kunnen reizen. Op dit moment is het nog te koud en ligt er teveel sneeuw om de geplande meren die we willen zien te bezoeken. Na overleg met Machiel, de Nederlander die ons eerder uitnodigde voor de bruiloft in Kazachstan hebben we een nieuwe route gemaakt (niet in detail maar heel globaal).

Dus hier zitten we dan in Kirgizië, we mogen hier 2 maanden zonder visa reizen en mocht het ons bevallen kunnen we voor een paar minuten de grens over met Kazachstan om vervolgens weer opnieuw 2 maanden toegang te krijgen tot Kirgizië! Zo doen ze dat hier dus..

Vrijwilligerswerk in hostel

Vanuit Almaty zijn we met een zogeheten Mashrutka (minibus) de grens over gegaan, om even later in Bishkek te arriveren. In deze Kirgizische hoofdstad  hebben we de hostel eigenaresse ontmoet die ons een kleine uitleg gaf over het hostel waar we twee weken verblijven. Na de uitleg zet ze ons opnieuw op het busstation af en reizen we in 4 uur naar Cholpon-Ata. Een badplaats aan het Issyk-Kul meer waar het seizoen nog moet starten. Als we aankomen om 11u ’s avonds is de poort gesloten en helpen de buren ons met een belletje naar de ‘guard’. Niet veel later komt hij en legt ons in het Russisch alles uit. Dat moet wel goed komen!

We hebben onze eigen kamer met 2 stapelbedden in het hostel. In totaal is er ruimte voor 24 gasten maar het zal de komende weken niet heel druk worden is ons verteld. De eerste ochtend als we wakker worden zijn er 3 reserveringen gemaakt. We verwachten dat ze arriveren tussen 13-18u dus in de ochtend doen we eerst een schoonmaak rondje en gaan dan lekker buiten zitten. We kunnen tussendoor kleine uitstapjes maken maar zorgen wel dat we in de buurt zijn. Inmiddels hebben we een Kirgizische simkaart dus in het geval dat er mensen komen hangt ons nummer op de poort.

Studentenleven

We hebben het gevoel dat we onze studententijd herleven, andermans zooi opruimen, kamers en keukens die vies zijn, met slippers onder de douche. Het is niet altijd leuk, vooral als je de hele dag wacht en er is niemand (tot nu toe gelukkig pas 1x gebeurd). Maar het contact met de andere reizigers is fijn. We geven elkaar tips, delen taxi’s, maken uitstapjes en hebben hilarische avonden met spelletjes en drank. Dus ach, het hostel leven is zo slecht nog niet. We genieten er stiekem toch ook wel van hoor!

Cholpon Ata

Herder

Tijdens een van onze wandelingen kwamen we deze herderin tegen, die rustig zat te lezen.

Bloesem

Het strand van Cholpon Ata.

Apple hostel

Het hostel waar we verblijven.

Jeffrey

Toeristisch uitstapje naar de ‘Petroglyphs’.

Uiteten

Het eten is hier eigenlijk verbazingwekkend goed!

Op zoek naar het perfecte vervoersmiddel

Het blijft moeilijk om naar de minder toeristische plekken te gaan. Er zijn verschillende opties, je kunt een privé-driver inhuren, met het openbaar vervoer gaan en liftend verder of een eigen auto huren voor de ultieme vrijheid. Die laatste optie heeft onze voorkeur en we zijn dan ook opzoek gegaan naar verhuurbedrijven. De kosten zijn alleen erg hoog, je betaalt zo’n 80 euro voor 1 dag huur. Even ter vergelijking, de gemiddelde Kirgiziër  leeft van 200,- euro per maand. En wij kunnen van 80,- samen ongeveer 2 tot 3 dagen leven.
Daarom overwegen we nu om een eigen auto of busje aan te schaffen. Eentje die groot genoeg is om er een slaapgedeelte in te maken zodat we de mogelijkheid hebben om te overnachten waar we willen. De voorkeur gaat uit naar een ‘Bukhanka’ oftwel busje in de vorm van een brood, een echte Sovjet auto! Hoe leuk is die!? Na grondige research op Pinterest kan ik al helemaal dromen hoe hij er van binnen uit moet gaan zien.

Bukhanka

Komende weken

We blijven nog 1 week in Cholpon Ata, waarschijnlijk gaan we daarna terug naar Bishkek zodat we met behulp van de hostel eigenaresse de auto kunnen kopen. Daar kijken we wel erg naar uit! Om papierwerk en alles rond te krijgen zijn we hier 1,5 week. Vanaf 13 mei gaan we een week wonen bij een gezin in Bishkek. Weer een nieuw avontuur wat op ons te wachten staat, we zijn benieuwd!!