Ervaringen TukTuk huren in Sri Lanka.

0

In april 2019 huurden wij een TukTuk in Sri Lanka en delen we graag onze ervaringen met jullie. We delen onze ervaringen over onder andere het huren van een TukTuk in Sri Lanka, hoe we het verkeer hebben ervaren vanuit de TukTuk en hoe het precies met de politie zit.
Hier lees je al onze ervaringen met betrekking tot het huren en rijden van een TukTuk in Sri Lanka.

Onze ervaring van het huren van de TukTuk

Al voordat we in Sri Lanka waren, wisten we al dat we een TukTuk wilden huren, maar hadden nog geen actie ondernomen. De dag na aankomst in Negombo, hebben we contact gezocht met één van de TukTuk verhuurders. Nog geen twee uur later zaten we aan tafel om van alles te bespreken. We spraken onder andere over:

  • Verhuurperiode

  • Kosten

  • Sri Lankaans rijbewijs

In samenspraak besluiten we de TukTuk voor minimaal 18 dagen te huren. Verlengen kan altijd nog, op ieder moment. Omdat we nog geen eerder (mail)contact hadden en in Colombo geen Sri Lankaans rijbewijs geregeld hadden, was dit nog een klein issue. Een Sri Lankaans rijbewijs is namelijk wel verplicht om verzekerd rond te rijden.

De TukTuk verhuurder kon voor ons het Sri Lankaans rijbewijs regelen. Hij maakte een foto van ons internationaal rijbewijs en de volgende ochtend was het Sri Lankaans rijbewijs voor ons gereed.

Omdat we de verhuurperiode en de huurprijs al overeengekomen waren, was het alleen nog even een nachtje wachten voor het Sri Lankaans rijbewijs.

Training om ervaring op te doen

De volgende ochtend maken we alles gereed. We tekenen de huurovereenkomsten, betalen onze rijbewijzen, huursom en borgsom. Alles was snel geregeld. Voor vertrek nog even een korte uitleg en training. Een TukTuk is een handgeschakelde driewieler, dus het is een kwestie van eventjes oefenen, voordat je dat onder de knie hebt.

Tijdens de training leer je onder andere de TukTuk kennen, hoe je moet schakelen én leer je meteen het chaotische verkeer kennen. In een tijdsbestek van 1 tot 2 uur zit de training er weer op.

Nog even snel elkaars nummers uitwisselen en ons TukTuk avontuur kon van start.

Van groentje naar een ervaren local driver

Om de regen zoveel mogelijk te mijden, kiezen we ervoor om eerst langs de zuidkust te gaan, omdat daar later het regenseizoen begint. We willen weg zijn uit het zuiden, voordat de regen daar aankomt. Dit betekent dat we de eerste dag al meteen het drukke Colombo moeten rijden. Al snel ervaren we met onze TukTuk de drukte en de chaos van de hoofdstad van Sri Lanka.

Vijf of zes voertuigen naast elkaar op een tweebaans weg was niet vreemd. Op veel plekken is het stapvoets rijden en al zigzaggend vind je wel een weg door de drukte.

Toeterende TukTuks en motorbikes die je links en rechts inhalen en bussen die in een rotvaart voorbij komen racen. Hebben ze de inhaalmanoeuvre verkeerd ingeschat? Dan proppen ze hun bus gewoon weer ergens tussen en snijden ze je af.

Inhalen, toeteren en weer doorgaan

Na verloop van tijd leer je omgaan met het rijgedrag van de ander. Wat voor ons asociaal rijgedrag is, wordt hier heel normaal gevonden.

Inhalen, toeteren en doorgaan. En dat terwijl er gewoon een tegenligger op de andere baan rijdt. Die maakt wel plaats voor je.

We beseften ons dat andere locals ons ook als local zien. Een toerist die zijn eigen TukTuk bestuurt, is hier niet heel gebruikelijk. Andere weggebruikers zien een TukTuk rijden en zien daar automatisch een local in.

Maar na een paar dagen ben je zo gewend aan het verkeer en het rijgedrag van een ander, dat je jezelf met recht een ervaren local TukTuk driver mag noemen. 😉

Stop! Politie

Waar je ook rijdt in Sri Lanka, overal kom je wel politie tegen. Vaak zien ze je over het hoofd; soms pikken ze je er uit. Ons Sri Lankaans rijbewijs was in orde en vanuit de verhuurder kregen we de kentekenpapieren en verzekeringspapieren mee.

De politie vraagt ons om alle papieren en kijkt er een keer naar. Na een kort praatje, waar we naartoe gaan en waar we vandaan komen, mogen we weer doorrijden.

In enkele gevallen staan ze te controleren met laserpistolen. Maar met je TukTuk ben je nogal snel geneigd om harder dan de toegestane snelheid van 40km/uur te rijden. Onze TukTuk haalden om lange rechte stukken gemakkelijk 65-70 km/u. En dat is lekker, wanneer je veel kilometers op een dag moet maken.

Wanneer de tegenliggers massaal beginnen te seinen met hun lampen, weten wij dat we de snelheid moeten minderen, omdat eindje verderop politie staat te controleren.

Onze ervaring is dan ook zeker niet negatief, ondanks de hoeveelheid politie controles. Maar met 0 boetes hebben we niets te klagen. 🙂

 

Politie Sri Lanka

Hier worden we de eerste keer staande gehouden. Even de papier checken, een klein praatje maken en je bent zo weer weg. Wij hebben geen vervelende ervaringen met de Sri Lankaanse politie gehad. 3 keer controles; 0 boetes.

Vrijheid met een eigen TukTuk

Het belangrijkste van allemaal: de vrijheid die je ervaart met je eigen gehuurde TukTuk.

Kunt natuurlijk ook goedkoop gebruik maken van het openbaar vervoer tussen de highlights, maar de TukTuk geeft je meer vrijheid. Zie je iets leuks langs de weg? Dan kun je met de TukTuk even ergens makkelijk stoppen. Of je stopt eventjes in kleine dorpjes of stadjes waar geen andere toerist te bekennen is. Even ervaren hoe het lokale leven zich afspeelt.

Dit was in het kort wat onze ervaringen zijn met het huren van een TukTuk in Sri Lanka. Wil je dit zelf ook doen? Met het rondrijden van je eigen TukTuk ben je ongetwijfeld een ervaring rijker!

Ervaringen TukTuk Sri Lanka

Met je eigen gehuurde TukTuk kom je op plekken waar het openbaar vervoer niet komt. Je kunt stoppen waar je wil, wat je een enorme vrijheid heeft.

Omdat we zo’n fijne ervaring hebben met het rijden van een TukTuk in Sri Lanka, hebben we besloten om de huurperiode te verlengen. In plaats van 18 dagen, hebben we hem 28 dagen gehuurd. Met één appje was het verlengen zo geregeld.

No comments