Nepal, deel 2: Op zoek naar tijgers en neushoors.

Nadat Jeffrey weer terug in Nepal is gekomen, na een weekje Nederland, zijn we vrijwel meteen met een bus doorgereden naar Sauraha, om van daar uit een Jungletrek te doen in Chitwan National Park. Op zoek naar wilde tijgers en neushoorns.

Rustige omgeving

Heerlijk om in Sauraha aan te komen. In tegenstelling tot Kathmandu is het er een stuk rustiger en ook een veel betere luchtkwaliteit. Wat fijn! We zitten er met een ander Nederlands stelletje die we hebben leren kennen in Kathmandu.

Jungletrek

We besluiten om de jungletrek met zijn allen samen te doen. Het is verplicht om twee guides in te huren, zodat één guide voorop loopt en de andere guide achterop loopt. Zij zijn getraind wat te doen als je oog in oog komt te staan met een wilde neushoorn of tijger. I.v.m. veiligheid is het verplicht dat er één voorop loopt en de ander achterop loopt. Maar voor we de Jungletrek starten, lopen we eerst nog met de gids een rondje aan de rand van de jungle. Op zoek naar krokodillen en neushoorns. Al snel komen we de eerste krokodillen tegen. Op de rivierbedding liggen een aantal meterslange krokodillen.

Als we verder lopen zien we verse voetsporen en uitwerpselen van neushoorns. Maar helaas, vandaag geen neushoorns gezien.

Samen met twee andere Nederlanders en twee guides lopen we door de hoge grassen van de Jungle, op zoek naar tijgers en neushoorns.

Adrenaline kick

Op de eerste dag van de 3daagse trek moeten we eerst een aantal uur varen in een boomstambootje. Onderweg zien we aan de waterkant een neushoorn staan. Femke roept in haar enthousiasme en de neushoorn rent geschrokken weg. Na de boottocht beginnen we te lopen door de jungle. Na een half uur lopen hebben we wel hier en daar in de verte een hertje gezien tussen de bomen. Maar verder nog niet veel. Totdat we ineens opgeschrikt worden. Op een paar meter van ons vandaan horen we ineens veel lawaai van vluchtende dieren in de dichtbegroeide bebossing. Door de dichte begroeiing zien we ze niet, ondanks ze op enkele meters afstand van ons stonden. De guides konden ons vertellen dat het om een groep herten ging die van ons schrokken.

Door het plotselinge harde geluid kregen wij ook een enorme adrenaline kick. Vol spanning lopen we door.

Bomen klimmen

Opnieuw horen we geritsel in het vijf tot zes meter hoge gras. Een neushoorn! Opnieuw enkele meters van ons vandaan, maar door het hoge gras niet te zien. We moeten allemaal in een boom klimmen en muisstil blijven. Hopelijk komt de neushoorn uit het gras om te gaan drinken in het meertje. In de boom zitten wij veilig en vanuit daar kunnen we de neushoorn dan goed bekijken. Maar helaas, de neushoorn komt niet uit het hoge gras en laat zich dus niet zien.

Met zijn allen een boom in klimmen vanwege een neushoorn die in de buurt in het gras verstopt zat. Helaas, hij kwam niet tevoorschijn.

Even later is het dan toch raak! Een mooie neushoorn, aan de waterkant. Wat een prachtbeest. Wauw!

Later zien we toch een neushoorn. Wat een geluk dat-ie aan het water staat. Zien we ineens TWEE neushoorns. 😉

Wilde tijger

Eigenlijk komen we maar voor 1 dier naar Chitwan National Park: de tijger. Onze gids neemt ons mee naar plekken waar eerder verschillende keren tijgers zijn gezien. Hopelijk hebben we ook geluk, maar weten dat de kans niet groot is.

Voordat we bij het eerste dorp aankomen zien we verse sporen van een tijger in het zand. De gids kon vertellen dat ze waarschijnlijk verser dan de ochtend zijn. Wellicht ergens in de middag.Later kregen we te horen dat er inderdaad in de middag een tijger bij het dorpje is gezien. Helaas waren we net één tot twee uur later dan de tijger.We overnachten in het afgelegen dorpje, waar ze geen elektriciteit hebben. De dag erna gaan we weer verder op zoek naar dieren.

Één van de vele tijgersporten die we zagen. Voetsporen, krabsporen en andere vormen van territorium-afbakening. We waren dichtbij, maar helaas geen gezien.

Deze mensen gaan op weg naar hun eigen dorpje…

… een tharu-village, waar geen vaste elektriciteit is.

Deze jongen is ook één van de inwoners van het dorpje.

Stilte voor de storm

Vandaag lopen we verder. Een hele tijd zien we geen grote wilde dieren. Herten hebben we al veel gezien en vinden we niet meer zo bijzonder. Wel zien we onderweg nog een grote, giftige duizendpoot en worden we opgeschrikt door een overstekende giftige slang. In de bomen slingeren apen van de ene naar de andere boomtop, maar helaas geen tijgers of neushoorns. Tot bijna bij het einde van onze tocht blijft het stil: nauwelijks nog grote dieren. Maar dan komen we op een plek.. Er zitten meerdere neushoorns in het hoge gras en we wachten geduldig en muisstil af. Na een paar uur zitten te wachten laten meerdere neushoorns zichzelf zien. En horen. De neushoorns maken met luid en woest geschreeuw elkaar duidelijk dat ze niet gediend zijn dat hun territorium door andere neushoorns wordt bezet. Vandaag dus toch nog meer neushoorns gezien. Erg bijzonder!

Op naar het streetfood paradijs

Na de Jungletrek zijn we langzaamaan terug naar Kathmandu gegaan en hier en daar oude culturele dorpen en steden bezocht. De laatste dagen nog in Kathmandu gespendeerd, waarbij Jeffrey nog naar de indrukwekkende Pathupastinath temple is gegaan, waar dagelijks 50 tot 60 mensen in de buitenlucht gecremeerd worden. Erg indrukwekkend.

Nepal hebben we afgesloten en zijn we inmiddels aangekomen op onze volgende bestemming: Bangkok, Thailand. Voordat we naar de eilanden en bounty-stranden gaan, gaan we eerst van al het streetfood genieten in Bangkok.

Sawadeee!

Hieronder nog een video van Chitwan National Park.