Part 2 van de reis gaat beginnen!

Volgende week nemen we alweer het vliegtuig en laten we de auto voor de winter achter in Armenië. Ben jij benieuwd waar we heen gaan?

Lees dan onze nieuwe reisblog.

Georgië

Veel wijntjes, lekker uitgebreid koken en vooral ook rustig aan doen. De afgelopen 3,5 week zijn we op ons gemakje door Georgië getrokken en hebben erg genoten van de mooie natuur. Een groot voordeel van Georgië was dat de afstanden, gelukkig, wat kleiner zijn waardoor we veel gezien hebben zonder heel ver te moeten rijden.

Kamperen met gezelschap

Tijdens de free walking tour in Tbilisi kwamen we een ander Nederlands stel tegen wat ook over land reist met auto en daktent. Na een gezellige middag en avond besloten we met zijn vieren een wijnproeverij te gaan doen in Telavi, de bekendste wijnregio van Georgië. Na wat research hebben we een heel mooi luxe wijnhuis gevonden waar we een wijnproeverij en een heerlijk 3-gangen diner hebben gehad. En wat een mooi uitzicht, we keken recht uit over de wijngaard met een oranje rode zonsondergang. Uiteindelijk besluiten we er nog een paar dagen wildkamperen aan vast te plakken, omdat we het allemaal gezellig vinden.
De rollen zijn ‘lekker’ traditioneel verdeeld. Jeff en Feico sprokkelen hout en maken een kampvuur, terwijl de dames 3x per dag voor een fijn maaltje zorgen (aan het einde van de week zijn we weer 2 kg aangekomen, haha!). Na drie dagen camperen in een sprookjesachtig landschap, vervolgen we gezamenlijk onze weg over een van de gevaarlijkste wegen van Europa om het Tusheti National park te bezoeken. Dat het een gevaarlijke weg is, blijkt uit de vele gedenkstenen voor omgekomen automobilisten, die we bij iedere bocht tegenkomen.
Na een bezoek aan Tusheti National Park besluiten we om nog te gaan raften als gezamenlijke activiteit. Een tegenvaller omdat het raftseizoen ten einde was en het waterlevel aan de lage kant was. Na 6 dagen vol eten, drinken en gezellige gesprekjes nemen we afscheid en vervolgen we onze eigen wegen weer. Saskia en Feico gaan richting Armenië en wij maken onze ronde door Georgië nog even af.

Het land verkennen

Eigenlijk leiden alle hoofdwegen van en naar Tbilisi. We rijden via Tbilisi naar het noord-westen van het land om de omgeving van Svaneti te verkennen. In Mestia worden we uitgedaagd door een pittige hike. Via stijle bergpassen klimmen we in 4 uur tijd ruim 800 meter de hoogte in, over een pass van een kleine 10 kilometer. Na deze klim hebben we kunnen genieten van een prachtig uitzicht over grasvlakten, gecombineerd met besneeuwde bergtoppen.
Ook bezoeken we grotwoningen waar ooit 20.000 mensen hebben gewoond. En het is best wel raar dat je gewoon overal mag lopen. Nergens staan hekjes of iets dergelijk dus we klimmen en klauteren op ons gemakje door het dorpje samen met nog zo’n 300 andere toeristen! Iets wat we echt helemaal niet meer gewend zijn, die drukte en groepen mensen. Dus die avond zoeken we weer een kampeerplek op waar we afgelegen en rustig ons eigen dingetje kunnen doen. We proberen ook zoveel mogelijk een plekje te vinden waar we 2 dagen kunnen verblijven en ook dit keer vinden we die.
Als we bij onze kampeerplek aankomen zien we een paar vissers die ons na een dagje vissen, heel lief, 2 half levende vissen aanbieden die we zelf nog moeten klaarmaken. Vol goede moed beginnen we met het fileren van de vis en dat valt best een beetje tegen. Een van de meest gore klusjes die we ooit gedaan hebben maar uiteindelijk liggen ze gekruid en met wat groente in het kampvuur. Zo vers hebben we ze nog nooit gehad!

Gergeti Holy Trinity Church in Kazbegi, Georgië. Ook bekend van ‘Wie is de Mol?’ 2018.

Richting Armenië

Het is moeilijk uit te leggen aan vrienden en familie dat we regelmatig tegen elkaar zeggen dat we echt gebroken zijn. Het reizen op deze manier is heel anders dan een vakantie of korte reis. Iedere dag bedenken waar je heen gaat, waar je gaat slapen, kleine klusjes aan de auto doen, tent in- en uitvouwen en alle indrukken van die dag verwerken. Voor ons klinkt het ook best gek, omdat we verder natuurlijk alleen maar hoeven te genieten (wat we ook zeker doen!) maar toch is het reizen ook best intensief.
Daarom keken we ook wel weer erg uit om naar de camping in Armenië te gaan. Deze wordt gerund door een Nederlands stel en we hoorden hier zoveel goede verhalen over. Van de de fijne keuken en het zwembad met uitzicht tot aan superschoon sanitair. Aan ieder detail is gedacht. Hier gaan we een lekker weekje relaxen en tussendoor de auto klaar maken voor het stallen, de tassen inpakken voor part 2 van de reis, alle foto’s en video’s back-uppen en ga zo maar door.

Tickets geboekt

We dachten dat het nog even spannend zou worden of we de documenten geregeld zouden krijgen om de auto een half jaar achter te kunnen laten in Armenië, maar dat was heel snel gefixt bij de grensovergang. Na ongeveer 30 minuten stonden we al in Armenië met het papier op zak en wisten we dat we snel een ticket zouden kunnen gaan boeken.

Maarja waar naartoe? Ons lijstje met landen wat we willen bezoeken is nog zo lang. Uiteindelijk hebben we gekozen voor Nepal! En we vertrekken 18 september al met onze backpacks en wandelschoenen. Want het plan is om eerst het Annapurna circuit in de Himalaya te lopen en daarna te kijken of we richting Tibet kunnen. Maar het blijkt vrij moeilijk te zijn hier een permit voor te krijgen. Dus we zien vanzelf wel of het ons gaat lukken. Maar we hebben wel weer een nieuw avontuur om naar uit te kijken! Later horen jullie meer van ons over ons avontuur in Nepal.